fredag 16. september 2011

Å få tak i annet enn kyllingkjøtt er herved en smal sak, sett bort ifra at det tar litt tid som allt annet her nede, Det er et godt stykke til kjøtt-butikken og man må passe seg for ikke å bli sittende fast i trafikken. Banburries på "Richmond road" har et stort utvalg av ferskt og frosset kjøtt og fisk. Til og med en Norsk fjordlaks kunne dras ut av fryseskapet og framvises!!! Ikke dårlig, men laksen får vente til vi reiser hjem, (den er litt vel langreist synes jeg) Saftig biff sto på min handleliste. Vi dro fornøyde hjem med 3 stk oksfilet, bacon og salami Milano. Så da ble det biff og hjemmelaga bearnais, uten estragon for det er ikke å få tak i. Men med ekstra mye vin-eddik og persille ble det iallefall en slags hollandaise...

Jeg har også funnet ei lita sjappe med flotte grønsaker og friske urter som persille dill og basillikum og diverse andre importerte varer. Namdaris, så nå begynner det å bli orden på matlaginga. Nå mangler det bare en ovn. Ja jeg hadde trodd at jeg skulle gå over til indisk matlaging så fort vi kom hit ned men etter tre runder med diarre, mageknip og  kvalme, har jeg mistet lysten på det indiske kjøkken, Elias klager over at vi ikke spiser Indiskt lengre og jeg håper og venter på at lysten kommer tilbake men jeg trenger en liten pause. Vi skal jo være her en stund, og vi merker at det ikke tar lang tid før savnet etter velkjente smaker og matretter gjør seg gjeldende.

Ungene tilpasser seg skolen mer og mer, det blir alt lettere for dem med det engelske språket og kontakten med klassekameratene, men leksene er virkelig en utfordring...  Visse dager sitter de hele ettermiddagen til det er leggetid, og de er helt avhengige av hjelp fra oss. Kveldene er dedikert til leksearbeid. Det er lekser hver dag, også på helgene viser det seg... Men tenk så flinke barna blir da??? eller jeg vet ikke helt jeg. En dag fikk Elias i lekse og skrive alle tall fra  900-10 000, ja det ble noen sider det.... hva er vitsen med det da? Alva kom hjem med biologilekse om allergitesten Elisa om proteiner, enzymer og antikropper, og spørsmål som til og med jeg fannt utfordrende å svare på, og alt på engelsk selvfølgelig... 

Imorgen skal vi på bursdagsselskap i Prepple Bay, søndag på barbeque i Dollars Colony|, så er det ny skoleuke igjen, Jeg skal slenge meg på morgenyoga neste uke, hver dag kl 0930 i Clubhuset på Sobha, bra start på dagen det!!

Utenfor har det blitt mørke natta. Gresshoppene synger og hundeflokker regjerer i gatene. Graverne har dratt hjem etter 12 timers arbeidsdag, de legger nye kloakrør utenfor husene og alt greves for hånd, av menn og kvinner. De bor utenfor området med familiene sine i slumhus, blå plastpressenninger oppsatt med hjelp av bambusstenger, der sover de på jordgulv, lager mat og lever sine liv når de ikke arbeider. Og være i bygg og anleggs bransjen er skikkelig lavkaste i dette landet.

 Byggnadsarbeidere som pusser fasade i et nybygg i Prepple Bay, De henger og dingler i høyden i selvbygde byggestilaser av bambus og taug, uten sikkerhetsline for 500 rupie om dagen (60-70 kroner) med livet som innsats.....



På trappa står katt nummer to og mjauer etter whiskas. ryktet sprer sg blant vildkattene på området om at det finnes lettlurte mennesker og importert kattefor i hus nr 92, Jeg har lagt ned forbud mot å utfodre flere katter, men jeg ser med mine øyne i nakken at Elias sniker seg ut med en håndfull kattemat, attans også, slaget er tapt!!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar