lørdag 10. september 2011

Hos slakteren og rundtur på Commersal street

 Jaha så var det på tide med en tur til slakteren da, jeg har jo sett disse kyllingburene på et og annet gatehjørne, men kviet meg litt for dette. Har stort sett spist vegetariskt hjemme, så nå begynner behovet for kjøtt og melde seg. Har kjøpt kjøttdeig på Spar på Mantri mall, og hørt mye bra om Banburries (Der de fleste X-pats kjøper sitt kjøtt) men jeg har enda ikke  kommet meg dit. Det må jo finnes gode alternativer litt nermere der vi bor... Joda Saleem kjørte meg til en nære og" bra" slakter, Jeg tittet ut av vinduet med skepsis på den mørke, dystre og for mine øyne "skitne" slakterkvarten. Saleem kikket meg dypt inn i øynene og sa "are you sure you are up to this mam??  Ja visst!!! dette skal jeg klare tenkte jeg og mannet meg opp. Jeg gikk ut av bilen pekte på et stakkars levende intetanende fjærkre og sa at "denne vil jeg ha!!!" Den stakkars fuglen ble brutalt dratt ut av det trange venteburet og slengt inn i slakteburet mens slaktergutten kvesset kniven, så var det til pers for kyllingen og vips så var strupen skåret over. Den ble liggende i en stor bøtte og flakse til det meste av blodet hadde forlatt den stakkars skrotten og flaksingen avtok...Halal!. Så var det flåing og stykking med skarpe store kniver og kjøttøkser. Jeg sto der med store øyne og betraktet "min bestilling"og lurte på i mitt stille sinn hvorfor i all verden jeg ikke var vegitarianer.... Med kjøttet pakket i pose og lettere rystet på vegen hjem kjente jeg kroppsvarmen fra maten min som var et levende individ bare for noen minutter siden...............Visst har man fjernet seg fra visse deler av matproduksjonen!



Men en god kyllinggryte ble det og vi spiste oss mette og gode, også katteskrellet som mer eller mindre har bosatt seg rundt husene.




Alva og Elias forbarmer seg over denne vildkatten som streifer rundt husene og leter etter mat. Den er faktisk ganske tamm og pågående, og ligner på en liten løve. Den ser ut til å ha en plan om å forsøke å få innpass i vår lille familie. Den kjenner liksom at vi mangler en katt, Tanken går til vår kjære Pepsi som ble påkjørt bare noen uker før avreise. Ja ungene kan ikke dy seg og det blir noen utfodringer om dagen, selv om jeg halvhjertet har lagt ned forbud om det. Den har funnet seg godt tilrette på noen puter på en benk utenfor ytterdøra (når den ikke ligger på dørmatta) og skriker etter mat så fort noen åpner. Kanskje var det noens katt før de reiste hjem etter sitt eget Indiske eventyr..


Idag har jeg fått en rundtur på Commersal street. Norske Tove som bor her på sitt andre år viste meg og nyankomne Ingegjerd rundt i dette som er en en av av Bangalores mange fantastiske shoppingstrøk. der man kan finne smått og stort av allskens rariteter og tekstiler. Det ble en tur på Silkeforetning, skredder og en deilig lunsj etterpå. Ikke så mye handlet idag for min del men nå vet jeg i hvertfalll hvor Alva skal få kjøpe seg Sari og hvor jeg skal få sydd opp noen kjoler før hjemreise...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar