mandag 5. september 2011

Første skoledag på Trio World School

Ja så har dagen kommet som vi har ventet på så lenge, skolestart!!!
Barna var så fine i sine nye skoleuniformer, fulle av forventninger og sommerfugler i magen. Vi ble varmt tatt imot av Mr Butt (inspektør)  ute på gårdsplassen men inne i skolebygningen sto rektor og konstaterte at vi var noen minutter for sent.. og vi kunne ikke heller huske vilken klasse barna skulle gå i.. Attans også!!! forvirrende dette med grade og year.  Alva går i grade 7, year 8.  I england bruker de year, altså går hun i åttende!!!. Elias går i grade 3 year 4 altså i fjerde. Han går om et år da han er født i Oktober. I det brittiske skolesystemet deler de klassene etter hvem som er født før og etter september, ikke januar som i Norge/Sverige.. Ja det blir nok bra alikevel...
Jeg hadde tidligere fått avslag på min forespørsel å være med i klasserommet i begynnelsen men hadde fått løfte om at jeg kunne oppholde meg i skolens lokalene et par timer... etter 10 minutter kom Dr Paul og spurte om han kunne hjelpe meg med noe, jeg takket for tilbudet men sa at jeg bare ville være i nærheten et liten stund. Han svarte høflig men strengt at jeg når som helst kunne ta med meg barna hjem og komme tilbake når jeg var redo og gå fra dem. Jeg fikk mer enn gjerne si ifra til ungene at jeg var nødt å gå, men de fikk ikke gå tilbake til klassen før jeg var ute av bygningen.....Engstelige foreldre kunne han ikke ha i skolebygningen første skoledag, så det var bare å  tusle hjem igjen. På vegen ut hører jeg rektoren lekse et par elever etter noterda de ikke hadde skaffet seg skoleuniformer før første skoledag, de fikk snu i døra og gå hjem igjen... Shit vilken disiplin..Værre enn Förskolan Tärningen.. Ja det er bare å "gilla läget" og ta seden dit man kommer. Det viktigste er at ungene får det bra, og at "Harry Potters" tidligere lærer ikke er like streng mot elevene som han er med oss foreldre (og elever uten uniform)
Første dagen var jo litt tøff for begge to, blandede opplevelser og erfaringer. Vi er forberedt på en tøff start og det blir vel endel leksehjelp på kveldstid tenker jeg..

Ny dag på Trio imorgen.  Uniformene henger nyvaskede og nypressede på sine kleshengere, tør ikke annet!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar